Najnowsze badania pokazują nam coś, co już wiedzieliśmy: czytanie nie tylko dostarcza rozrywki, ale także pozwala nam wyobrazić sobie świat, przyspiesza naszą pamięć, poprawia pisownię i rozumienie tekstów oraz obniża poziom stresu. Jednak wiele dzieci w dzisiejszych czasach nie lubi czytać. Czy my, rodzice i wychowawcy, możemy coś zrobić, aby dzieci polubiły czytanie? Na szczęście tak. Ale najpierw musimy się dowiedzieć, dlaczego nie chcą czytać. W ten sposób będziemy wiedzieli, jak ich do tego zmotywować.

„Czytanie mnie nudzi”

Kiedy dzieci to mówią, prawdopodobnie odnoszą się do czytania swoich podręczników lub może dlatego, że ich małe biblioteki zawierają tylko historie lub książki z czasów, gdy byli młodsi. Jeśli mówią ci, że czytanie ich nudzi, to po prostu dlatego, że nie odkryli jeszcze książki, która ich naprawdę pasjonuje.

„Nie mam czasu”

Jeśli to jest wymówka, którą podają Ci dzieci, być może będziesz musiał pomóc im lepiej zorganizować czas. Dobrym rozwiązaniem jest zachęcenie ich do pójścia do łóżka trochę wcześniej, aby poczytać przez co najmniej piętnaście minut. Mogą też czytać przez chwilę przed obiadem i w weekendy. Gdy tylko w ich rękach pojawi się książka, która ich zafascynuje, będziesz musiał ich błagać, by przestali czytać i usiedli przy stole lub poszli spać.

„Bolą mnie oczy” lub „boli mnie głowa”

Połowa wszystkich osób z trudnościami w uczeniu się cierpi na dysleksję lub zespół wrażliwości skotopowej, znany również jako zespół Irlena. To zaburzenie percepcji wzrokowej wpływa na czytanie i pisanie. Rodzice i nauczyciele powinni być wyczuleni na takie oznaki jak pocieranie oczu, zasłanianie książek rękami, ciągłe mruganie podczas czytania lub gdy dzieci omyłkowo pomijają zdania lub akapity. =Jeśli „przyłapaliście” swoje dzieci na robieniu którejś z tych rzeczy, warto skonsultować się z okulistą.

„Czytanie jest bardzo trudne”

Jeśli Twoje dziecko tak mówi, może być kilka powodów. Albo ich książki są dla starszych dzieci, albo czują, że są wolniejsze od innych, albo może to nawet wynikać z treści tego, co czytają. W takich przypadkach należy zachęcać ich do czytania we własnym tempie. Może to zająć więcej czasu, ale uczniowie lepiej zrozumieją, co czytają, jeśli będą czytać wolniej. W czytaniu nie chodzi o szybkość. Oznacza to czerpanie przyjemności z czytania i rozumienie tego, co się czyta.

Wymieniliśmy wymówki i trudności, które mają dzieci zniechęcające je do czytania, ale jak sprawić, żeby czytanie było dla dzieci przyjemnością? Przeczytasz o tym na tej stronie.